Ute på byggarbetsplatsen för Framtidens Backaplan är det inte bara nya byggnader som byggs – just nu förbereds det även för den kommande spårvägen som ska trafikera Backavägen.

Mellan Brunnsbo och Hjalmar Brantingsplatsen byggs ett nytt kollektivtrafikstråk för spårvagnar och citybussar. Det är en del av Målbild Koll2035 som beskriver hur stadens kollektivtrafik ska utvecklas och utökas.
– 2029 planeras spårvägen vara klar. Redan nu förbereder vi för spår, men vi kommer lägga asfalt där spåren kommer gå sen, säger Johanna Ståhle, projektledare på Göteborgs Stad för nya spårvägen.
– Vi har förberett för kontaktledningsstolpar och nu jobbar vi mycket med ytfixarbeten och sätter kantsten, plattor, justerar för asfalt, bygger de nya hållplatserna samt förbereder för träd. Vi har även gjort merparten av alla ledningsarbeten, det vill säga djupa schakter, säger Asmir Ljajic, byggledare för spårvägsbygget i projekt Brunnsbo–Hjalmar Brantingstorget.

Eget stråk mitt i Backavägen

Spårvägen mellan Brunnsbo och Hjalmar Brantingsplatsen byggs med fyra planerade hållplatser, varav den ena kommer att ligga utanför den första byggnaden som står klar i Framtidens Backaplan 2025. Utmed Backavägen får spårvägen ett eget stråk i mitten av vägen.
– Vårt kollektivtrafikfält är åtta meter brett. Sen tillkommer bilkörfält, träd, gång- och cykelbanor. Redan nu kan man få en bild av hur det kommer att bli, säger Johanna Ståhle.

Visionsbild över Framtidens Backaplan.

Översiktsbild för spårväg Brunnsbo — Hjalmar Brantingsplatsen från Göteborgs Stad.

Utökad kollektivtrafik på Hisingen

Projektet med den nya spårvägen är bara en del i kollektivtrafiksutvecklingen i området. Norr om Backaplan planeras nya pendeltågstationen Brunnsbo station, som ska bli en ny knutpunkt på Bohusbanan. Det byggs också ett citybuss-stråk som är förberett för spårväg upp till Körkarlens gata via Selma Lagerlöfs torg.
– Det byggs mycket här nu, så det är orsaken till att man vill bygga ut nätet. Det kommer ge möjlighet för de som bor och arbetar här att enkelt ta sig ut i spårvagnsnätet och ta sig vidare sen. Tanken med det nya nätet är att alla inte ska behöva åka in till city och byta, utan man ska ta sig runt, säger Johanna Ståhle.

Den nya spårvägen blir också på sikt en del av Lindholmsförbindelsen och innerstadsringen som planeras vara klar 2039.
– Den spårväg och körbana för citybuss som vi bygger vid Backaplan kommer att vara en del i det kommande stråket mellan Brunnsbo och Nordstan eller Lindholmen beroende på åt vilket håll man åker. Via Lindholmen kopplas den ihop med innerstadsringen via kommande Lindholmsförbindelsen, som kommer gå via tunnel under Göta älv och genom Stigberget och Slottsskogen fram till Linné. Där knyter vi sen ihop oss med befintlig innerstadsring på den östra sidan av Göteborg City (Sahlgrenska–Chalmers) och staden får en komplett kollektivtrafikring för spårväg, säger Charlotte Falke, kommunikationsansvarig för program Brunnsbo-Linné.

Väljer du att i stället åka via Hisingsbron in till city når du den befintliga innerstadsringen redan idag.